fredag 5 juni 2009

Allvarligt talat...

Jag förvånas över hur man kan läsa i tid och otid om folk som blivit lurade på diverse SMS-tjänster. Rent generellt så tycker jag inte ens att man behöver läsa avtal för att fatta att man blir fullkomligt lurad om man ska uppge sitt mobilnummer i olika tävlingar, eller som i det här fallet IQ-tester på Facebook. Just det här IQ-testet på Facebook har jag sett och vid ett tillfälle skulle jag testa det. Man fick svara på några olika frågor, och för att få resultatet var man tvungen att uppge sitt mobilnummer. Där slutade jag med testet. Jag behöver inte läsa vidare för att inse att det kommer kosta massor av pengar. Hur kommer det sig att folk blir lurade i tid och otid? För att de är så nyfikna (och glatt ringer upp okända nummer eller fyller i sitt mobilnummer både här och där)?

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Amy sa...

Det är nog lite så att nyfikenheten tar överhanden ibland, tyvärr.
Själv har jag också gjort tester eller varit med i tävlingar men så fort jag ser att de vill ha mitt mob nr eller mail så stänger jag ner. Sådant ger jag bara till folk jag litar på.

Kram

Mamma J sa...

Hahahaha, vet du? Jag sa exakt samma sak till D när jag läste det där.

Hur pantade är en del egentligen? Och sedan att de vill skylta med att de är korkade genom att vara med i tidningen. Ja, det säger väl allt?!

AnnaK sa...

Jamen visst är det konstigt? För att inte tala om alla dessa mail som utlovar pengar om man sätter in en viss summa på ett visst konto/lämnar sitt kontonr. Men kom igen?!?! Sen när skänker folk bort pengar bara sådär?

Det är ju samma med alla dessa mail som florerar om sjuka/försvunna/utsatta barn med ett underförstått hot liksom. "Om du bryr dig om denna lilla pojke som är misshandlad så skickar du detta vidare till 150 andra". Så vaddå, om jag inte gör det, betyder det då att jag inte bryr mig om misshandlade barn?! Och oftast är även dessa mail bluff, vem vinner något på det? Detta fenomen har ju förekommit länge, förut i form av handskrivna eller maskinskrivna kedjebrev men nu är det ju så mycket mer utbrett. man blir förundrad!

Populära inlägg