måndag 1 juni 2009

Tack för alla grattis!

Jag är trött, grymt trött! Idag har jag legat och sovit på soffan medan barnen har varit på dagis/i skolan. Jag har inte orkat göra något alls! Jag höll på att somna flera gånger på eftermiddagen också... Och nu är jag så trött att jag skulle kunna gå och sova för natten! Jag hade faktiskt glömt bort att det var så här.
Så är det ju illamåendet också. Nu försöker jag äta heeeela tiden. Det är ju INTE bra för vikten såklart. Äter jag inte så dricker jag mineralvatten (funkar bra på illamåendet), och det innehåller salter, vilka binder vätska. Precis vad man inte behöver när det är riktigt varmt ute!
Nåja, trots det så är jag vid gott mod! Mina bruna flytningar är borta, men jag ser det såklart bara som lugnet före stormen.

Idag är jag i v 6+5, den dagen då ett missfall senast har börjat för mig. Börjar jag inte blöda den här veckan så vågar jag nog ringa barnmorskan i början av nästa vecka!
Nu när blödningarna har varit borta har det dykt upp en massa andra tankar. I och med att jag är 37 år så kommer jag få göra tester (om jag vill såklart) för att se om det finns risker för kromosomavvikelser. Det finns flera olika tester att göra. Såna som bara anger risker och såna som ger definitivt besked.
Med tanke på min missfallshistorik vet jag inte om jag skulle vilja göra ett fostervattens- eller moderkaksprov. Jag vet att risken för missfall är minimal efteråt, men ändå.
Säg att jag nu går igenom ett fostervattensprov- eller moderkaksprov. Tänk om jag får veta att det är en kromosomavvikelse. Vad gör jag med den informationen? Jag skulle aldrig välja bort ett DS-barn t ex. Nej, jag vet inte, jag känner mig väldigt, väldigt förvirrad. Jag vet inte riktigt heller vilka alternativ mitt landsting har. De kanske bara har ett alternativ. Har de NUPP eller KUB som alternativ kan man ju göra ett sånt (något av dem) för att se om det ens är intressant att gå vidare med en provtagning på fostervatten eller moderkaka.
Jaja, det får jag väl ta ställning till så småningom antar jag. Jag ska väl klara mig så långt att det ens är aktuellt med fosterdiagnostik först.


Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Amy sa...

Som jag skrev innan: jag håller verkligen tummarna att allt går bra! =)

Unknown sa...

Jag håller också tummarna för att det går vägen!!

Populära inlägg