lördag 10 juli 2010

Wadköping

Idag var det inte så varmt ute (på förmiddagen) så vi bestämde oss för att ta en tur till Wadköping i Örebro. Det finns en jättestor lekplats bredvid som barnen gillar så det tyckte vi passade bra.
Vi hann bara fram så var det sådär underbart hett igen! Lite jobbigt för Axel bara, men han klarade det bra!
Barnen hittade lekladan inne i Wadköping. Det var gammeldags butik och lantgård där barnen fick leka som de ville. Att sälja glass och tårtbitar var skoj såklart. Victor höll sig på "lagret" istället ;).

Tjejerna säljer för fullt. Victor skymtas i bakgrunden.

Efter en stund i lekladan tänkte vi käka glass. Maken var och handlade medan jag och Axel satt och väntade. Axel hade fullt upp med att kolla på folk och alla kråkor. Måste säga att han såg bra butter ut, men det ordnade sig när han fick smaka min glass!

En "butter" (eller koncentrerad?) Axel.

Efter glasspaus gick vi till lekplatsen så barnen fick bada (det finns en liten bassäng där) och leka av sig lite. Axel hade suttit rätt länge i vagnen så nu var han ganska uttråkad. Jag satte honom i en gunga istället så han fick gunga för första gången i sitt liv. Det var ju himla skoj, även om det inte syns på bilden:

Att gunga tyckte Axel var superkul, men det syns inte just här.

Vi var inne i en bokaffär för begagnade böcker. Jag hittade den av en slump då det stod ett bord utanför med böcker för 5:-/st. Där hittade jag två böcker av Carolyn Keene (den ena var en Kittybok) som var från -60-talet som jag köpte. Hittade också en psykologibok från -53 som jag bara var tvungen att köpa. Jag måste ju få läsa om dåtidens psykologi (vilken genomsyrades av Freud, vilket jag märkte redan de första sidorna när jag skummade i boken). Barnen hittade också ett par böcker som de ville ha (bland annat "Vem tar hand om Arran" som jag själv läste i 12-årsåldern) och jag hittade också en ungdomsbok av Mats Wahl.
Kikade in i resten av butiken och konstaterade att det fanns nytt och gammalt i en salig blandning. Jag förvånades dock av priset. 30:- för en begagnad pocketbok var väldigt saftigt måste jag säga. Det var inte så att böckerna var speciella och svåra att få tag på, utan hyfsat nya (Mons Kallentoft t ex) som inte ens kostar en tia mer om man köper den ny på t ex Bokus eller Adlibris. Inbundna böcker verkade kosta mellan 60:- och 90:-. Väldigt dyrt för att vara begagnat!

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg