tisdag 8 december 2009

Glukosbelastning igen!

Idag är dagen för en glukosbelastning igen. Min barnmorska tyckte egentligen inte att det skulle vara nödvändigt, men eftersom det ordinerats av läkare så är det klart att den skulle göras.

Har inte varit hos min barnmorska på över 3 veckor så det är många prover som skulle tas. Urinprovet var inte så positivt, det kunde jag se själv. Jag såg att det var väldigt rödfärgat... Kommer inte ihåg allt, men det var glukos i urinen, och så var det en del som kunde tyda på både det ena och det andra. Första frågan jag fick var om slemproppen hade gått. Det tror jag ju inte, jag har inte märkt något av det i alla fall.

Igår hade jag fruktansvärt mycket sammandragningar och "mensvärk" och det gjorde att barnmorskan valde att skicka urinet på odling för att se om det kunde vara en urinvägsinfektion eller så. Hon sa att det kan också vara så att förlossningen börjar komma igång... Hoppla! Sånt har jag ju ingen erfarenhet av! Jag är ju snittad planerat 2 gånger och igångsatt 1 gång. Inga spontana förlossningar här inte. Förhoppningsvis kommer det inte igång av sig självt ännu, men man vet ju aldrig. Jag är glad om bebisen kommer på andra sidan nyår...även om jag är hemskt trött på att vara gravid nu, förstås. Men jag tänker på bebisen.För dens skull är det bättre att den väntar några veckor till (jag har ju bara gått 33 fulla veckor ännu).

Nu ska jag tillbaka till barnmorskan för att kolla hur glukosbelastningen har gått!



Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Barbro sa...

Hoppas verkligen att allt går bra för dig.
Kollar regelbundet din blogg för jag har ju också en dotter som ska få nästan samtidigt som dig. Hon bär också på sitt fjärde barn och är beräknad den 5 januari.
Hon har sammandragningar så fort hon anstränger sig och gör något. Så det blir för henne att sitta stilla åtminstone en vecka till. Hon fick sin första dotter i taxin till BB, lite för tidigt än planerat. Andra gången blev hon snittad men tredje gången gick det till som vanligt. Hoppas det går så den här gången också!
Ha det så bra och Lycka till!

Tova sa...

Skoj att spana in din blogg!
Är själv beräknad till 14/1 :)
Hm, har själv aldrig fått göra glukosbelastningen, men kan tänka mig att det är skönt att kolla att allt ligger ok.. :)
Har heller inte haft några sammandragningar överhuvud taget, men detta är ju första barnet också... nästan så jag VILL känna hur de känns, liksom :)

Populära inlägg