torsdag 10 december 2009

Blir så trött

Idag när jag hämtade Victor på dagis pratade jag med en i personalen, och vi kom in på alla varsel som är nu. Hon berättade att hon (som är förskollärare), ännu en förskollärare, en fritidspedagog och en barnskötare är de enda som får vara kvar på vårt dagis. En barnskötare har blivit erbjuden en städtjänst (!), en annan barnskötare har blivit erbjuden makens jobb (men det visste varken jag eller hon då, det var maken som berättade det ikväll), 3 andra barnskötare blir utan jobb helt. En förskollärare hade redan fått en annan tjänst innan, och skulle sluta till årsskiftet i alla fall.
Personalen mår jättedåligt, såklart, och varför tänker ingen på barnen (jo, personalen gör ju det). Hur många olika personal ska komma och gå hela tiden? Det blir ju inte mycket till kontinuitet för dem. Dessutom ska de nu vara med personal som mår hemskt dåligt (även de som är kvar mår ju dåligt).
Jag kan bara hoppas att den här jävla kommunen snubblar på sina egna besparingskrav (för spara där man borde spara och flytta om skattemedlen är det ju inte tal om) snart! Är så galet trött på all skit med skola och barnomsorg!

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

annica sa...

Så trist!

Men är int edin man lärare? En barnskötare kan väl inte ta ett lärarjobb???

Hoppas att det löser sig för din man.

Ango sa...

annica:
Min man är inte utbildad lärare. På pappret är han lärarassistent, men i praktiken har han arbetat som lärare hela tiden. Han har lektioner, han fixar och rättar prov, han planerar inköp av läromedel och även sätter betyg (vilket endast utbildade lärare egentligen får). Men eftersom det står lärarassistent på pappret så kan tjänsten gå till en barnskötare.
Just nu har han en chef och ett fackligt ombud som kämpar för att han ska få tillbaka sin tjänst, så förhoppningsvis får han den eller en ny inom kort!

annica sa...

OK, då förstår jag!
Jag håller tummarna för det bästa.

Populära inlägg