tisdag 1 december 2009

Down the memory lane

När vi var nere i Linköping i söndags fick vi med oss barnens julklappar hem. Det var även en julklapp till mig, från mormor där i. Den julklappen visste jag ju att jag skulle få, och det känns lite fel att få den, även om det var den bästa gåvan jag kunde få. Det jag fick var en DVD-film med mina gamla super-8-filmer inlagda. Så här var det:
Min pappa filmade och fotograferade hela tiden i princip. Jag har de senaste 15-20 åren inte haft någon sladd till min gamla (men fungerande) filmprojektor och har därför inte kunnat titta på filmerna. Filmerna har legat i en påse hela tiden, och tanken har varit att jag ska göra något åt dem...någon gång. Så i somras pratade min mormor och morbror om de här filmerna som jag har och frågade om jag hade kvar dem. Mormor ville lägga över dem på DVD för att kunna få titta på dem själv (hon är med på flera av dem själv nämligen).
Jag tog med mig alla filmer jag hade hemma, och vi valde ut alla de små filmerna, vilka min morbror lämnade in för att lägga över på DVD. Mormor tyckte att det skulle bli jättespännande att få se dessa gamla filmer igen. Filmer som alla är från början av -70-talet. Hon hann aldrig få se dem! DVD:n blev klar veckan efter att hon dött!
Mormor hade sagt till min morbror att han skulle göra 2 ex av DVD:n för att jag skulle få ett eget ex i julklapp (jag hade sagt att vi kunde rippa filmen och lägga den på datorn). Nu fick jag ju med filmen hem, så jag var "otäck" och öppnade paketet i förväg för jag ville få chans att titta på filmen i min ensamhet först (måååånga minnen).
Nu satte jag på filmen igår morse, när Simone var hemma eftersom vi skulle till tandläkaren. Jag tittade på den själv först, men hon kom och satte sig och tittade tillsammans med mig. Det var så underbart att få se pappa (som dog 1981), farmor (som dog 1984), min farbror och faster (som jag inte träffat sedan 1984), mormor, mamma, min moster, vår gamla hund som vi avlivade när jag var 6 år (1978). Det var även en snutt på mig, tagen när jag var några månader gammal (sommaren 1972).
Vilka otroliga minnen det var! Vilken fantastisk julklapp det var!
Nu har jag planer på att ta alla gamla diabilder jag har och lägga över dem också på DVD. Hittade en firma som tar 75:-/DVD, och 5:-/diabild. Jag har väl 100-talet diabilder och det skulle vara så fantastiskt roligt att få dem så jag kan titta på dem. Det finns nämligen bara ett fåtal foton på mig som liten, alla är borta, eller finns endast som diabild!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Så väldigt roligt att få äga en dvd av det slaget! Det måste ha varit en alldeles speciell stund för dig, att få se allt det där...

Populära inlägg