fredag 24 september 2010

Hjärnskakning

Igår när jag hämtade barnen på skolan möttes jag av en halvgråtande Paulina som sa att hon mådde jättedåligt. Jag började fråga henne hur hon mådde dåligt, och hon sa att hon hade ont i huvudet, mådde illa och var väldigt trött. Jag funderade på om det var någon magsjuka på gång eller liknande, men så sa hon att hon hade slagit i huvudet på lunchrasten. Jag försökte ställa frågor för att få reda på hur hon slagit i huvudet, och ganska snabbt kunde jag dra slutsatsen att hennes symptom var symptom på hjärnskakning. Direkt när vi kom hem ringde jag 1177 för att kolla om hon behövde kollas upp eller om det räckte med att ha henne vilandes några dagar (ingen hönsmamma här inte ;)). Sköterskan jag pratade med tvekade inte när hon hörde om symptomen utan skickade genast en remiss till akuten i Västerås. Jaha, ja. Jag förväntade mig att få ett "Ge henne en Alvedon och avvakta", vilket var vad jag själv hade valt, men nej då det blev en tur till akuten...för maken. 5 timmar senare var de hemma, med en ordination på vila i några dagar. En lätt hjärnskakning har hon fått!
Vad som gör mig lite irriterad (men bara lite) är att Paulina direkt efter att hon dunkat huvudet i sandlådan var hos sin lärare, som tittade efter i huvudet för att se om det fanns något öppet sår. Hon berättade hur hon mådde och ville gå till skolsköterskan (men denne finns bara på skolan måndagar och tisdagar). Trots detta fick jag inget samtal hem till mig (jag fick veta det nästan 2 timmar senare när skolan var slut). Läraren hade sagt till Paulina att hon skulle ringa hem till mig efter skolan, men det är fortfarande ingen som ringt. Ska skicka med Paulina en lapp på måndag om att hon har fått hjärnskakning och att hon därför bör ta det lugnt, så får vi se om någon lärare ringer...

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg