söndag 19 september 2010

Demokratisk skyldighet

Idag var det dags för röstning igen. Det är min demokratiska skyldighet att lyfta röven från soffan och bege mig till vallokalen och rösta. Självklart har jag också gjort detta, skulle aldrig falla mig in att inte gå och rösta faktiskt!
Som vanligt när det är val fascineras jag över människors lite märkliga och udda beteenden. Som t ex de två kvinnor som stod framför mig. Först skulle de ta blanketter. En av varje sort måste man tydligen ta... Hemska tanke om någon skulle se eller lista ut vad man ska rösta på... Efter det tog det dessa kvinnor 5 minuter bakom skynkena. Vad tusan gjorde de under den tiden? Var det "ole, dole, doff-ramsan" som tog så lång tid?
Jag är en sån som går in, tar de tre blanketter jag har för avsikt att använda, går in bakom skynkena, kryssar för i personvalet, och stoppar ner i kuvert och klistrar igen. Max en minut tar det. Jag tycker det blir lite löjligt när man ska ha sånt förskräckligt hemlighetsmakeri att man måste ta 30 olika blanketter bara för att ingen ska ana något... Jaja, det viktiga är ju egentligen att folk verkligen säger sitt genom att gå och rösta. Hur de gör det är väl egentligen inte intressant eller ens att bry sig om.

Pussen & Kramen/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Hehe, jag är en av dem. Som håller på med hemlighetsmakeri :-). Jag tycker det är lite kul. Och viktigt. Att man får hålla hemligt vad man röstar på.

Jag tänkte på det - i min närhet i området så har vi två politikerfamiljer. Pappa politiker, mamma något annat. Så bra det är med det här "hemlighetsmakeriet" i det läget. Då KAN ju hon faktiskt få ha en annan åsikt än sin man om hon vill. Utan att för den skull förorsaka en skilsmässa :-).

Så, jag håller stenhårt på att ta många lappar och smussla. Jag vill ha det så. Och värnar det!

Populära inlägg