tisdag 5 oktober 2010

Komma i tid?

Behöver man inte komma i tid till skolan längre? Det känns som att vissa personer ALLTID kommer för sent. När det gäller barn, så ligger det såklart på föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer i tid. Jag ser alltid till att mina barn är på skolan 10 minuter innan det ringer in. Ibland är vi "sena" (som idag) och då har de bara 5 minuter på sig. Aldrig att de har kommit för sent på morgonen.
Så ser jag vissa individer som släntrar ut genom dörren för att bege sig till skolan när klockan är 7:59. Inte verkar de stressade heller. Eller vissa som ALLTID lufsar till bilen vid 8:03, utan att verka ett uns stressade. Varför? Gör de likadant när de vuxna ska till jobbet? Är det konstanta flextider?
Har genom åren sett samma barn komma för sent 4 dagar av 5 varje vecka (då jag har gått från skolan när det ringt in, och alltid mött samma barn komma ett par hundra meter från skolan). Är det inte viktigt att komma i tid till skolan? Är det inte redan när barnen är små vi lägger grunderna för respekt och hänsyn (för det är ju det det trots allt handlar om).
Är det bara jag som överreagerar kanske? Jag hatar att komma för sent. Kommer hellre för tidigt och får vänta än kommer en halv minut för sent!

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg