tisdag 31 augusti 2010

Vill så mycket

En granne till mig upptäckte ju att jag kunde sticka, och hon kom med en tröja som hon fått av en äldre dam för sisådär 15 år sedan. Tröjan har trots att den varit med om två graviditeter och många kalla vinterdagar, hållt formen. Imponerande. Nu tyckte grannen dock att den kändes lite luggsliten, men eftersom den var en stooooor favorit på vintern så kunde hon inte göra sig av med den. Hon undrade om jag skulle klara av att göra en ny sådan till henne. Hon hade fårgat många genom åren, men ingen skulle klara det. Jag är verkligen ingen expert, men den där tröjan var verkligen inget avancerat. Det svåra är att hitta rätt garn så den blir sådär mjuk som den här var, och tillräckligt tjock för att värma, men inte så tjock att den inte går att ha under vinterjackan.
Jag började sticka den i ekologiskt ull. Den blev underbart tjock och härlig...alldeles för tjock för att den skulle likna grannens kom vi fram till. Jag hade blivit totalt förälskad i den så den ska jag sticka till mig själv istället. Köpte ett garn av återvunna PET-flaskor (bland annat) och håller på och stickar den nu. Har inte bett om grannens utlåtande ännu, men den är betydligt mer lik hennes än den i ull. Problemet är att den är stickad i patentstickning. Något som jag aldrig sysslat med tidigare, men det var ju inte så svårt. Problemet är bara att det går åt vansinnigt mycket garn. Jag har gjort drygt 1/3-del av bakstycket och redan förbrukat 3 (börjat på 4:e) garnnystan. Jaja, det blir väl bra i slutändan. Tyvärr får jag aldrig riktigt tid att sitta och sticka på tröjan så jag kommer aldrig någon vart med den, och jag som vill vara klar helst redan igår, typ. Jag har massor av projekt som jag vill göra och i den här takten kommer tröjan vara klar till midsommar nästa år eller nåt...
På kvällarna när jag äntligen är bebisfri (när han somnat vid 22-tiden) är jag så förbenat trött att jag inte orkar sticka mer än några varv innan jag lägger av. Känns lagom skoj! Jaja, någon gång blir jag väl klar. Kanske innan midsommar nästa år!

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg