onsdag 25 augusti 2010

Nu är alla i skolan igen

Från och med i dag är alla mina barn på plats i skolan. Paulina var den som var sist ut, men idag var det hennes tur att gå till skolan. Idag är första dagen på mellanstadiet för henne.
Igår började Victor i förskoleklass, och han var lite nervös, pirrig och förväntansfull om vartannat på morgonen. Att lämna honom i skolan gick sådär. Han är svårstartad och det tar ett tag innan han kommer in i nya rutiner och börjar gilla läget. Det märktes verkligen imorse.
När jag hämtade honom var det en stolt kille som kom ut. Han hade varit lite ledsen till och från på förmiddagen, men det hade gått bättre och bättre ju längre dagen gick.
Imorse ville Victor inte alls gå till skolan. Trots att jag meddelade honom att om han skulle bråka (han bråkade hela kvällen igår om det) så skulle det bli kompis- xbox- opch dataförbud idag. Han tyckte det var ok... Då ville han verkligen inte gå till skolan!
Han höll stenhårt i min hand och försökte hålla kvar den in i det längsta. Väl inne kapprummet ville han inte ta av sig jacka och ryggsäck. Det skulle han behålla på! Till slut frågade en av hans fröknar om hon skulle hjälpa honom ta av sig, vilket jag tyckte var en bra idé för att slippa att det blir en ännu jobbigare situation för honom. Jag valde att snabbt säga hej då och bege mig mot dörren. Innan jag hunnit få på mig skorna hörde jag hur han började gråta! Inget kul alls!
Victor är så lik Paulina! Hon har alltid varit väldigt mammig och när hon började förskoleklassen var det en kamp i flera veckor innan hon gick dit frivilligt. Hon fick hållas fast av personal för att hon inte skulle springa ut och springa efter mig... Riktigt så illa är det inte med Victor!
Även om jag vet att det kommer att gå bra idag, så känns det såklart jobbigt att det ska behöva vara en kamp för att få honom till skolan! Han har ju sett så mycket fram emot att börja, hela sommaren, men nu är de förväntningarna helt borta!

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg