söndag 22 augusti 2010

Skolbarn?

Den här terminen börjar ju alla mina stora barn i skolan. Victor börjar förskoleklass, något jag har så svårt att förstå. Min lilla, lilla kille har blivit stor. Jag kan ha svårt att förstå hur han ska "klara" skolan. Båda tjejerna var ju så mycket mer mogna när de började f-klassen, men så påminner jag mig själv om att det inte sällan är så; att tjejerna utvecklas (mentalt) snabbare än killarna. Victor kan knappt rita en streckgubbe, och skriver sitt namn med visst besvär (inte alltid läsligt), men har ingen aning om vad bokstäverna heter. Inte heller har han direkt koll på alla färger, men jäklar vad duktig han är på att skruva isär och ihop saker. Det märks var hans intresse ligger ;). Måste ju tillägga att jag inte alls är orolig för att han inte skulle klara skolan eller så, så ingen tror det. Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra, och att utvecklingen kommer vara enorm det kommande året!

Skolstarten i år blev turbulent för Simone...i vanlig ordning. De 26 barnen i klassen har nu utökats till 27. Detta i ett klassrum som redan för 4 år sedan klassades som lagom för MAX 22 barn... Barn får sitta med ryggen mot tavlan, barnen sitter i knät på varandra... osv osv. Det är helt ohållbart för alla utom för politikerna.
Jag ska sätta mig och skriva ett mail till skolchefen nu för nu får det fan vara nog. En förälder i Simones klass skickade nyss ett mail där de meddelade att deras dotter kommer sluta i klassen, och kommer att gå 2:an i en grannkommun istället. Även lillasyster i f-klass följer med, och därmed förlorar vår håla skolpengen för 2 elever! Funderar på att göra detsamma själv. Det blir ju 3 barn som försvinner i så fall! Jag har redan sagt att fr.o.m 6:an får mina barn inte gå i skola i den här kommunen. Den skolan (det finns bara 1 att välja på) är under all kritik, så där får mina barn absolut inte gå.

Pussen & Kramen/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg