söndag 2 juni 2013

Gruvutflykt i Fagersta

Igår gjorde vi en utflykt till Klackbergs gruvområde i Fagersta. Detta var på den snart 9-åriga sonens begäran! Vi var där sommaren 2009, då han var 5 år, men han kommer fortfarande ihåg den blå grottan och ville gärna se det igen!
Eftersom Paulina var iväg till Liseberg, passade vi på (hon tycker sånt här är lika roligt som döden självt). Först blev det en utlovad lunch på McDonald's och sedan bar det av.
Tyvärr upptäckte vi att man (vilka som nu äger området) inte har tagit hand om det. Det gjorde att det inte gick att gå runt, så som det gjorde förra gången vi var där. Man fick gå andra vägar istället, men det funkade såklart det också! Det är väldigt imponerande att titta på de gamla grottorna som är till viss del vattenfyllda idag. De ser inte speciellt djupa ut, men de är bortåt 150 m djupa!
Blå grottan är väl det som imponerar mest med sitt blåa vatten och lite blåaktiga bergsväggar. Tyvärr var det lite mulet, så det såg inte lika blått ut som förra gången.
 
 
Blå grottan
 
 På vägen ut ur Blå grottan är det väldigt kallt och väldigt mörkt. När vi kom ut såg vi att det har börjat bildas stalaktiter i taket. De är inte stora, någon centimeter bara, men ändock stalaktiter.

Små små stalaktiter
 Det finns såväl skid- som rid- och promenadvägar i Klackberg. Det är underbart vackert och det finns mycket att titta på.

Familjen som ligger före.
Axel var väl inte så intresserad av grottorna i sig, utan för honom var det en tur till "skogen", och det smäller högt för honom. Han älskar att samla kottar, stenar och pinnar. Eftersom det var en bit att gå behövdes det lite vätskekotroller ibland!

Axel fyller på vätskeförrådet!

På hemvägen var det lika bäst att stanna och tanka lite glass! Har man gjort av med energi behöver man fylla på såklart!
På kvällen ville Simone och Victor gå och titta på The fast and the furious 6. Det blev jag som fick följa med. Jag var lite rädd att jag skulle somna under filmen, eftersom det inte är min typ av film! Jag blev faktiskt glatt överraskad att filmen var bra! Jag tyckte den var riktigt bra. Trots att det var en 6:a och att det inte var min typ av film. De tidigare har mest handlat om bilar och lättklädda tjejer och streetracing. Inte alls min cup of tea! Nu var det mer actionrulle med snabba bilar, och lite mindre lättklädda tjejer. Ögongodis för båda könen finns förstås (men inte till 90% för killarna).
Det blev en heldag, och jag somnade helt ovaggad...eller ja, lite snurrad blev jag i sängen av mina kristaller, men det är ju som vanligt!


Pussen & Kramen /Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg