söndag 2 oktober 2011

Snart dags!

Imorgon börjar min nya karriär! Imorgon börjar jag mitt nya jobb på Arbetsförmedlingen. Det ser jag verkligen fram emot. Jag ser fram emot att dels börja jobba igen och dels få lite ny stimulans på dagarna. Studerandet är jag ju galet trött på nu... Visst kommer det bli en del studier framöver också, speciellt som det är en hel del utbildning i och med det nya jobbet! Det blir ju annorlunda att studera och att använda det i praktiken också.
Det känns lite vagt bara inför starten imorgon. Jag skulle börja kl 13 hade jag meddelats, men i fredags ringde den som ska ta emot mig och frågade vilken tid jag hade fått. Jag sa att jag skulle komma vid 13-tiden. Problemet var att hon som ska ta emot mig skulle vara i en annan stad den tiden för att ta emot en annan nyanställd där. Jag skulle komma kl 10 istället.
Jag frågade hur länge jag skulle vara där första dagen, så jag kan meddela dagis när jag hämtar. Ja, eftersom den tjej som skulle ta hand om mig på eftermiddagen hade ett då okänt schema för hon jag pratade med, så visste hon inte hur det såg ut på eftermiddagen, men jag kunde nog gå hem vid 14:30-15-tiden trodde hon. Fast de jobbade ju normalt 8-16:30. Jag sa att jag hade inga problem att stanna till 16:30. Vi får väl se imorgon hur det blir. Jag har meddelat dagis att någon hämtar upp Axel senast kl 17 i alla fall.
Nu måste vi sätta oss och ta reda på vilka tider Axel ska vara på dagis. Jag tänker INTE låta honom gå 7:30-17 varje dag, inte en chans! Eftersom maken jobbar natt, än så länge, måste jag oftast lämna på dagis, men tanken är att tjejerna ska hämta Axel vid 15-tiden varsin dag i veckan. När maken inte har jobbat natt kan ju han lämna på dagis och då kan ju Axel stanna till kl 17 om det skulle behövas (eftersom Axel kommer komma lagom till lunch i så fall).
Att tjejerna ska hämta varsin dag i veckan har vi kommit överens med dem om, och de tycker att det ska bli roligt. Jag har också varit noga med att tala om att de kommer att tjäna pengar på det. Jag anser inte att barn ska få betalt för att göra saker som ingår i deras uppgifter (som att städa sitt rum eller plocka ur diskmaskinen t ex), men när de gör saker utöver det jag anser att de ska göra, då ska det ses som ett jobb och då ska de ha chansen att tjäna lite extra pengar. Eftersom mina barn inte har så hög månadspeng (eftersom de inte behöver betala så mycket själva) så tycker de såklart att det ska bli jättekul att tjäna ett par hundra extra varje månad. Jag har sagt att de får 50:- per dag som de hämtar Axel på dagis (och passar honom tills jag kommer hem vid 17-tiden). Det blir, för dem, en hel del extra pengar!

Pussen & Kramen /Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg