måndag 12 september 2011

Var sätter man gränsen?

Ja, det handlar såklart om föräldraskapets stora frågor. Vad är ok och vad är inte ok i olika åldrar? Jag vet var mina gränser går, och ibland kan jag känna att jag förmodligen är alldeles för hård. Idag kom Paulina hem och berättade att en klasskompis till henne hade piercat underläppen... VA? Ungarna är för sjutton bara 11 år och har nyss börjat 5:an! En annan kompis skulle få börja tänja ut örsnibbarna (lika gammal hon)! Jag skulle ALDRIG, på några villkor, tillåta något av detta. Skor med upp till 7 cm höga klackar har flertalet av kompisarna. VARFÖR? Ungarna kommer ha kopiösa problem med rygg, höfter och knän senare! Dessutom: Är man 11 är man fortfarande ett litet barn. Varför ha så bråttom att göra allt som unga vuxna/vuxna gör?
Jag har funderat på om det är jag som är för hård, är det så här det är idag? Får ungarna göra allt som faller dem in? Kanske är jag "förblindad" av den lilla hålan jag bor i och att det där jag nämnt är ok (eller rent av vanligt) i storstäderna? Jag tillåter inte ens Paulina att färga håret, trots att aaaaaaaaaallllllllaaaaaaaa andra gör det (jag vet flera som gjort det i hennes klass förvisso). Nu tjatar inte Paulina om att få göra något av detta, eftersom hon själv säger: "Jag skulle aldrig få göra så, eller hur?", och det är helt korrekt! Är jag för gammal kanske, som inte hänger med i svängarna. Har jag blivit min mamma? En sån där som "inte fattar nånting"? Vad tycker du? Vad tillåter du? Är det jag som är för hård, eller är det exemplens föräldrar som inte har lika strama tyglar?


Pussen & Kramen /Ango

3 kommentarer:

Mamma J sa...

Skönt att höra att du är som jag :-). Inget av det du nämner skulle jag drömma om att tillåta - och T vet precis som Paulina vad som gäller. Hon har visserligen frågat om att få färga håret - och jag har sagt att hon får göra det tidigast när hon är 18! Jag har också svårt för magtröjor och andra alldeles för utmanande kläder - jag tycker hon är för liten!!! Men, sanningen att säga så har jag inte sett vare sig de där klackarna eller konstiga piercingar på något av de barn jag möter i skolan när jag hämtar/lämnar och ser T:s jämnåriga och de som är ytterligare lite äldre. Det är nog först framåt åttan, nian jag har sett klackarna kanske... Äsch, jag vet inte. Men.

Sammanfattning: Vi har preciiis samma inställning! Tack för det!

Eva sa...

Färga håret eller rättare sagt tonat det har E fått göra, resten av det du beskriver skulle det bli ett klart nej till i denna ålderna. Låter ehlt sanslöst.
Jag känner mig också hård i vissa avseende som mamma. Pratade om det med K fröken igår. Det kom upp på föräldramötet av barnen inte orkar hela dan, att de äter och sover för lite för att orka skolan. K går i 3:an idag och hon går i säng 8 och somnar ca 9. Alla andra barn i hennes klass får vara uppe betydligt längre inser jag då de samtalar om idol och andra program som jag vet slutar runt halv tio.
Oj detta blev en lång utläggning. KRAM

Fia sa...

Jag är precis lika hemsk. Faktum är att jag precis haft en dust med en förälder till min sjuåring som anser att jag straffar deras barn när jag ger mitt eget utegångsförbud. Vad svarar man på det?!!?!?! Helt absurt.
Emma har börjat protestera över sina tidiga kvällar. Hon lägger sig 8 men går upp redan 6 och trots det jämför hos sig med sina kompisar som sover en timme till och får vara uppe och titta på tv till halv10. Emma orkar inte det och det vet hon om själv. Färga håret, piercing och sånt vet hon att det inte ens är ngn idé att fråga om:P
Kram Fia

Populära inlägg