fredag 3 juli 2009

Panik

fick jag när jag kom till skolan och jag och J skulle sitta och fixa fram lite "spännande" siffror till C-uppsatsen.
Jag öppnade SPSS-programmet och valde den fil som är vår grunddatafil med alla 110 enkätsvar inlagda. Datorn säger att filen inte finns!!! PANIK!
Testar igen...samma svar. Öppnar den mappen på datorn...FILEN ÄR BORTA!!! Alla uträkningar baserade på siffrorna fanns, men inte grundfilen, den som vi behöver för att kunna göra fler uträkningar. Söker på hela datorn, den finns ingenstans! Det betyder att vi måste lägga in varenda jäkla variabel IGEN (en tre fyra timmars jobb)!!!
När jag kommer hem frågar R om det hade gått bra...och jag berättar vad som hänt. Han söker på nätet och hittar ett program som kan återställa raderade filer (hur sjutton har filen kunnat raderas?). Han frågar om han får testa, och det får han så gärna göra. Programmet hittar filen (TACK OCH LOV) så jag lyckas återställa den! Det var bara en uppdatering som gick förlorad eftersom den senaste sparade filen inte gick att återställa, utan jag fick ta den näst senaste, men det är ok eftersom ändringen jag gjort efter den bara tar ca 5 minuter att fixa! Hellre 5 minuters jobb än flera timmar. Nu kan jag sova gott inatt!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Åh, puh - vilken tur!!

Populära inlägg