lördag 4 januari 2014

Årets andra träningspass avklarat

Idag gjorde jag något som jag inte har gjort på flera veckor; åkte till gymmet tidigt på morgonen! Målsättningen var att starta upp min utamning inför mitt mål att kunna springa 5 km utan att dö! Upp på löpbandet och tänkte att jag skulle testa första passet på utmaningen. Jag blev mäkta förvånad när jag klarade av att jogga (långsamt, men ändå JOGGA) i 1 km utan att det kändes speciellt ansträngande. Jag hade inte ens någon speciellt hög puls! Bra där! Jag trodde att jag skulle orka ett par hundra meter bara, innan jag skulle få ge upp ;).
Efter joggning/rask promenad på löpbandet i 35 minuter gick jag över till vikterna. Känner att jag behöver utmana mig själv lite, och har svårt att hitta nya utmaningar, så jag letade lite bland olika träningsappar. Jag hittade en gratisapp som kommer bli min nya träningskompis. Fitness Buddy free heter appen.

Man väljer dag som man vill träna, och om man vill ha hela kroppen, eller halvkroppsövningar.



Under varje träningspass ser man övningarna, och kan läsa om dem. Man får också tips på hur många repetitioner man ska göra beroende på syftet med träningen.


Man kan se stillbilder, och dessa bilder sammansatta till rörliga bilder för att man verkligen ska förstå hur övningen ska utföras.

Vid varje övning kan man lägga in hur många kg man hade och hur många repetitioner man gjorde. Andra kommentarer kan också läggas in i fritext.
 
Jag tycker att det här är en kanonapp...än så länge. Jag har precis börjat använda den, så jag kan inte göra någon riktig utvärdering om den ännu, den kommer senare. Den innehåller väldigt många övningar och man kan skapa sina egna träningsprogram i den också.

Efter dagens träningspass var jag lite tröttare än jag brukar vara efter ett träningspass. Fick springa uppför trappen när jag kom hem, för att hämta en sak jag hade glömt i sovrummet. Trappen var inte angenäm att gå i... Kanske kan bli lite träningsvärk till imorgon ;)!

Pussen & Kramen /Ango

1 kommentar:

Unknown sa...

Grymt! ska kolla in appen!

Populära inlägg