måndag 3 maj 2010

Utvecklingssamtal # 1

Idag var det dags för veckans första (av tre) utvecklingssamtal. Det var det som gällde Simone.
Vi gick igenom IUP:n och kunde konstatera att hon ligger bra till i alla ämnen. Det finns inget att anmärka på, hon är långt fram i alla ämnen, hon gör det hon ska och hon sköter sig. Det enda negativa var att hon ofta är ensam på rasterna. Detta är dock något jag är medveten om, så det kom inte som en chock. Jag har ändå funderat en del på varför hon går ensam på rasterna, för hon leker ju med flera klasskamrater på fritiden. Problemet är alltså inte att hon saknar kompisar. Jag har märkt att Simone allt oftare har sagt att hon inte vill vara med och leka häst, hon vill inte vara med och leka krig, hon vill inte vara med och leka... Ni hör själva! Hon väljer själv att ställa sig utanför. Hon vill inte vara med och leka det som de andra leker, eller vara med och göra det som de andra gör. Nu förstår Simone också att det är så det ligger till, så förhoppningsvis kan hon "offra" sig och vara med och leka det som de andra leker, för att sedan få med de andra att leka det hon vill istället.

Ikväll ska Simone börja på fotboll. Det kom ett brev i fredags att fotbollsträningen börjar utomhus nu, och jag frågade Simone om hon ville vara med på det. Jag trodde att hon skulle säga nej, men tillmin stora förvåning sa hon att hon ville det. Får väl se om hon vill fortsätta sedan eller om det bara var stundens ingivelse som sa att hon ville vara med.

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg