tisdag 23 februari 2010

Barn och internet

Mina barn spelar gärna dataspel och då gärna på internet. Jag kollar alltid vad det är för sidor de är inne på (alla datorer finns vid matrummet, så det är enkelt att se vad de gör) och kollar vad de gör på sidorna. Dessutom för vi en dialog kring netiketten och säkerheten på internet. Barnen vet om att man ALDRIG får lämna ut personuppgifter eller adress till exempel. Det spelar ingen roll hur seriös personen på "andra sidan" verkar vara, men får ALDRIG lämna ut sådana uppgifter som gör att barnen kan spåras. Det är de väl medvetna om. Nu har det inte varit några problem med detta eftersom de inte hade börjat chatta och så ännu. Men nu har de börjart med det, och hittat sidor med olika communities och så. Första sidan de hittade var Panfu. Där skickar man meddelanden till andra medlemmar. Nu var det ännu viktigare att jag var med och kollade på vad de gjorde.
Så kom Paulina hem och sa att hon ville bli medlem på Stardoll. Innan hon fick bli medlem kollade jag vad det var för sida, och jag tyckte den var helt ok. Det bästa var att man kunde välja säkerhetsnivå på inlogget. Jag valde att inte ge Paulina och Simone (båda blev medlemmar) tillgång till chatten till exempel. Så sa Paulina efter några veckor att hennes klasskompisar brukade chatta och skicka meddelanden till varandra, men hon kunde ju inte det. Då tog jag bort spärren.
Paulina är väldigt öppen och berättar och visar (Simone berättar och visar också, men inte lika mycket, hon sitter mest och spelar själv istället) vad hon gör på sidan. Så berättade hon om en kille som var 13 år och som frågade alla tjejer om de skulle hångla och allt möjligt. På mig började det genast ringa varningsklockor. Det var redan när jag hörde nicket som jag fick dåliga vibbar. Jag kollade på den här killens medlemssida och Paulina visade vad han hade skrivit och vad andra skrivit till honom, och mina misstankar bara förstärktes. Jag har varnat Paulina och Simone för den här typen av sidor som vänder sig till barn. Alla är inte dem de utger sig för. Just denna person fick jag en känsla av skulle vara betydligt äldre än sina 13 år, och medlem på sidan av helt fel anledningar.
Jag mailade till supporten för sidan och de skulle kolla upp användaren och vidta åtgärder om det behövdes. Jag hoppas ju innerligt att jag har helt fel, men tyvärr finns det ju risk att min magkänsla stämmer. Jag är så glad att tjejerna vet vad som är ok att berätta och vad som inte är ok att berätta för andra på nätet. Jag är också glad att de visar och berättar vad de gör när de är ute på nätet!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

T är också medlem på Stardoll och har fått stränga regler om att inte "lägga till" folk hon inte vet vilka de är. Men, du får gärna maila mig det misstänkta nicket.

Jag skulle, om inte annat, vilja visa T hur det KAN se ut, det som ser konstigt ut - om du förstår hur jag menar...

Populära inlägg